mandag 13. september 2010

Min nye blogg

ENDELIG - MIN EGEN BLOGG!!!

Dette har jeg ventet lenge på.  Jeg har sett endel av de fantastiske bloggene dere andre har, og nå har jeg fått hjelp av min datter til å opprette en egen.   HURRA!!
Det vil ta en stund før den er ordentlig "oppe å går" men jeg er i gang!

Bloggen skal handle om nesten alt av håndarbeid og om "Grobu`s trolske verden".

Først må jeg fortelle historien om Grobu, for den vil spille en stor rolle i det som senere kommer.
Jeg har fått tillatelse av "Den lille piken" i historien til å skrive dette, og må legge til at det er en sann historie.

Det var en gang en liten pike på ca. 6 år som hver sommer tilbrakte flere uker på besøk hos sine besteforeldre i Telemark.  Hun bodde mange mil unna, men ble kjørt dit av sine foreldre for å tilbringe sommeren der.
Hun forgudet besteforeldrene sine.  Av bestemoren lærte hun håndarbeid og av bestefaren om naturens mystikk.
Hun og bestefaren tok mange turer opp i den store skogen med "svipptur-sekk", matpakke fra bestemor og fiskestang.  De satt seg alltid ved den lille innskjøen - tok mark på kroken - satt på en dupp, og ventet spent på om de fikk napp.  Imellomtiden fortalte bestefaren om Trollene som bodde i skogen, og de magiske evnene "småtrollene" hadde.
Han lærte henne to viktige ting om Troll: De ekte trollene har (alltid) bare 4 fingre på hver hånd, og 4 tær på hver fot. Det andre viktige, er at troll ikke må komme i kontakt med sollys for da sprekker de.

Denne sommeren som jeg skal fortelle om nå kom som vanlig den lille piken til sine besteforeldre (og selv om hun var så liten) kunne hun allerede både strikke og hekle. Bestemoren lærte henne opp om sommeren, og tanten hennes i Oslo når de var på besøk der.

Denne sommeren ventet en stor overraskelse på henne.
Bestefaren tok den lille hånden hennes i sin store, grove arbeidsneve, og ledet henne til siden av huset.
Der sto det en liten rødmalt "trestue".  Den lille piken trodde nesten ikke sine egne øyne.
Den hadde overbygget veranda med benker på hver side, og i midten var døra inn til selve hytta.  På hver side av døra hang det et utskjært troll - en trollgubbe og en trollkjerring.  Og over døra var det skrevet med tilbøyde kvister: GROBU.
Bestefaren la en stor nøkkel i den lille pikens hånd, og sa: Denne hytta har jeg bygget til deg, og trollene har jeg skåret ut.
Den lille piken låste opp døra, og innenfor var det krakker og bord, hyller, skap og vinduer med pene gardiner. Bestemoren hadde sydd gardinene,  duk til det lille bordet - og en masse puter.
Nå visste plutselig den lille piken hvor høyt elsket hun var, fordi hun nå hadde fått en gave som var laget til henne i kjærlighet og med egne hender.
Lite ante den lille piken da hva Grobu, strikking, hekling og gavmildhet skulle få å bety for henne resten av livet.


Nå er både besteforeldrene og Grobu borte for lenge siden, men i den lille pikens hjerte finnes de fortsatt.
Hun ønsket alltid å åpne en Hobbybutikk som skulle hete Grobu, men skjebnen ville det annerledes.
Så til minne om denne historien her begynner nå denne bloggen - og jeg håper noen vil følge med videre.  Det kommer til å bli endel GIVE AWAY - som symbol på gavmildheten til den besteforeldreduoen - og selvfølgelig hygge, MORO og HÅNDARBEID.

Startinnlegget ble litt langt, men det måtte til. Akkurat her tar jeg ikke med noen bilder, for - ja det trengs ikke!  Bildene tror jeg de fleste kan se for seg!

4 kommentarer:

Kali- sa...

Så fint du skriver! Jeg gleder meg veldig til å følge deg videre! :D

Hegeslilleboble sa...

Så kjekt! Legger meg til som følger jeg:)
Blogging er kjekt- mye kjekkere enn jeg trodde på forhånd. Lykke til du også:)

Shy sa...

Velkommen i Bloggeland. Har sagt til din datter at eg skal sjekke deg opp, hehe! Så eg stikker innom med jevne mellomrom ;)

Pia sa...

Gratulerer med blogg! Dette blir stas! Noen herlige bilder i headeren din...;)